Nye regler for organisering af arbejdsmiljø i virksomhederne
Fra sikkerhed til arbejdsmiljø. Sikkerhedsrepræsentanter bliver til arbejdsmiljørepræsentanter og sikkerhedsorganisation til arbejdsmiljøorganisation m.v.
Noget nyt er, at der indføres en årlig drøftelse af arbejdsmiljøarbejdet på alle niveauer, altså også på virksomheder med under 10 ansatte, hvor der ikke skal vælges arbejdsmiljørepræsentant.
I virksomheder med 1-9 ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed ske ved løbende direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere.
I virksomheder med 10-34 ansatte skal samarbejdet organiseres i en arbejdsmiljøorganisation bestående af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiveren, eller en repræsentant for denne, som formand. Arbejdsmiljøorganisationen varetager både de daglige (opperationelle) og de overordnede (strategiske) opgaver.
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal samarbejdet organiseres således, at der oprettes en arbejdsmiljøorganisation med to niveauer:
1) En eller flere arbejdsmiljøgrupper varetager de daglige opgaver. En gruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant.
2) Et eller flere arbejdsmiljøudvalg varetager de overordnede opgaver. Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
Arbejdsmiljøuddannelsen gennemføres på 3 dage. Derudover skal arbejdsgiveren tilbyde dem, som har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse, supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 2 dages varighed i deres første funktionsår samt uddannelse svarende til 1½ dags varighed i hvert af de efterfølgende funktionsår.
Bekendtgørelse nr. 1181 af 15. oktober 2010 om samarbejde og sikkerhed trådte i kraft søndag den 17. oktober 2010.
|