Nyhedsbrev 12 - Mejeriindustriens Arbejdsmiljøudvalg

 

09. 06. 2011

         
 
 
 

Guides til årlig arbejdsmiljødrøftelse

Kravet om en årlig arbejdsmiljødrøftelse trådte som bekendt i kraft 1. oktober 2010. Den første arbejdsmiljødrøftelse skal derfor være holdt senest den 1. oktober 2011.
 

Arbejdstilsynet.(AT) vil efter denne dato spørge til, om den er blevet afholdt, når AT kommer på besøg. Hvis drøftelsen ikke har været afholdt senest tre måneder efter, vil virksomheden kunne forvente at få et påbud.
 

For at virksomhederne kan komme godt i gang med den årlige drøftelse, har AT udarbejdet nogle guides med de vigtigste spørgsmål. Se nærmere herom http://www.at.dk/da/TEMAER/Arbejdsmiljoeorganisation/Guides-til-Arbejdsmiljoedroeftelse.aspx
 

Her står også at læse de syv nye vejledninger om samarbejde om arbejdsmiljø, ligesom der nu foreligger tre guides om henholdsvis ulykker, muskel- og skeletbesvær og psykisk arbejdsmiljø.

     
         
 

Strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020

Regeringen, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre indgik den 22. marts 2011 en aftale om ”En strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020”.

Målsætningen med den aftalte strategi er at skabe et godt arbejdsmiljø, der bidrager til at øge medarbejdernes sikkerhed og sundhed, og er med til at sikre, at medarbejderne får et langt arbejdsliv med mindst muligt sygefravær.

Som en del af dette er der enighed om følgende mål for arbejdsmiljøet i 2020:

  • At antallet af alvorlige arbejdsulykker set i forhold til antallet af beskæftigede er reduceret med 25 pct.
  • At andelen af beskæftigede, der er psykisk overbelastede, er reduceret med 20 pct.
  • At andelen af beskæftigede, der har muskelskeletoverbelastninger, er reduceret med 20 pct.

Strategien indeholder endvidere 19 konkrete initiativer der skal medvirke til en forbedring af arbejdsmiljøet. De vigtigste initiativer er følgende:

  • Der etableres en tilsynsindsats i to spor. Indsatsen målrettes mod de virksomheder, som har størst problemer med arbejdsmiljøet, herunder det psykiske arbejdsmiljø. Hvorvidt en virksomhed har problemer med arbejdsmiljøet vil blive beregnet ud fra en indeksmodel, som AT udarbejder.
  • Alle virksomheder med ansatte svarende til mindst 2 årsværk vil modtage 1 besøg af Arbejdstilsynet i perioden 2012 – 2019. Halvdelen af virksomhederne med ansatte svarende til 1,0 -1,9 årsværk vil modtage besøg i samme periode. Arbejdstilsynet oplyser virksomhederne 1 – 4 måneder i forvejen, at de agter at komme på besøg, men oplyser ikke konkret tidspunkt for besøget.
  • Bøder for overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen differentieres, således at store virksomheder får større bøder. Virksomheder med 1 – 9 ansatte indstilles til nuværende bødeniveau. Virksomheder med 10-34 ansatte + 50 pct., 35-99 ansatte + 75 pct. og 100 ansatte og derover + 100 pct.
  • Der indføres bagatelgrænser, således at AT ikke skal give påbud, hvis der alene er tale om små ubetydelige forseelser.
  • Helt små virksomheder (1-4 ansatte) skal have bedre vejledning af AT under tilsynsbesøgene.
  • Rådgivningsordningen gøres enklere og eksisterende rådgivningspåbud som følge af gentagne påbud samt rådgivningspåbud ved alvorlige problemer, der er enkle at løse, afskaffes.
  • Smileyordningen justeres, så den grønne smiley udløber efter 5 år. Virksomhederne kan mod betaling få AT ud på nyt tilsynsbesøg, således at man kan fortsætte med at have en grøn smiley.
  • AT skal fremover have større fokus på arbejdsgiverens forpligtelser i forbindelse med oplæring af unge og nyansatte samt tilsyn med deres arbejde. AT vil fortsat give påbud til virksomheder, der ikke overholder reglerne.
  • På det psykiske område iværksættes et udredningsarbejde, hvor bl.a. Arbejdstilsynet og arbejdsmarkedets parter skal se på metoder til at afdække og afhjælpe problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Udredningsarbejdet skal munde ud i et idékatalog over de metoder og redskaber (herunder APV), som virksomhederne kan bruge til at afdække og afhjælpe psykiske arbejdsmiljøproblemer samt ideer til, hvordan Arbejdstilsynet kan optimere samspillet med virksomhederne på disse områder, med det formål at sikre en bedre forebyggelse af de psykiske arbejdsmiljøproblemer på virksomhederne. Udredningsarbejdet påbegyndes 1. januar 2012.

Der foregår pt. flere regeludvalgsarbejder med hensyn til at gennemføre de nødvendige bekendtgørelsesændringer.
 

     
         
  Ændring af lov om arbejdsmiljø

Folketinget vedtog den 1. juni 2011 en ændring af Arbejdsmiljøloven. Lovforslaget udmønter de dele af aftalen af 22. marts 2011 som nævnt oven for omkring Strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020.

     
         
 

Ny bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser (uddannelsesbekendtgørelsen)

Uddannelseskravene og beskrivelse af hvilke kvalifikationer, man skal have erhvervet via uddannelserne, før man må bestride en række arbejdsfunktioner, fremgår i dag af syv forskellige bekendtgørelser.


Alle uddannelseskrav foreslås nu samlet i en fælles uddannelsesbekendtgørelse. Formålet er at skabe større klarhed og overblik over de forskellige uddannelseskrav. Der er ikke tiltænkt væsentlige ændringer i allerede eksisterende uddannelseskrav.

Uddannelsesbekendtgørelsen indeholder krav om uddannelse inden for følgende arbejdsområder:

  • kranfører
  • gaffeltruck og gaffelstablerfører
  • Fører af teleskoplæssere
  • asbestnedrivning
  • styren
  • svejsning
  • affaltmaterialer
  • epoxy og isocyanater
  • opstilling af stilladser
  • elevatormontør
  • kedelpasser
  • kølemontør.

Endvidere indstiller regeludvalget, at der etableres uddannelseskrav vedr. brug af personløftere (saxlifte, bomlifte, selvkørende lifte med støtteben, trailermonteret samt lastbilmonteret lifte) samt arbejdsplatforme. I dag er der intet uddannelseskrav på området.

Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft i løbet af sommeren.

Til efteråret forventes et nyt regeludvalg nedsat på området, idet man vil se på reglerne for uddannelseskrav vedr. brug af gaffeltruck, gaffelstabler og teleskoplæssere. Der forventes en stramning af reglerne. I dag kan et truck-certifikat eller certifikat til teleskoplæsser anvendes til kørsel med begge typer maskiner. Fremadrettet forventes det, at man skal erhverve certifikat til de enkelte køretøjer, for at de kan anvendes.
 

   
         
 

Temadage


Opmærksomheden henledes på de temadage, som mejeriindustrien udbyder som supplerende uddannelse målrettet mejeriområdet, hvor der endnu er ledige pladser:

  • Temadag om arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø
  • Temadag om konflikthåndtering for arbejdsmiljøorganisationen
  • Temadage om kommunikation og formidling af arbejdsmiljøarbejdet

Du kan læse nærmere om temadagenes formål, indhold mv. ved at klikke her
 

   

 

         
 

Branchekonference 2011

Husk at sæt kryds ud for

                                  onsdag den 23. november 2011

hvor branchekonferencen "Samarbejde og trivsel - vejen til en bedre arbejdsplads", løber af stabelen på Hotel Legoland i Billund.

Programmet er nu endeligt på plads.

Formålet med konferencen er at sætte fokus på:

  • Rollemodellens betydning for samarbejdet og arbejdsmiljøet i mejeriindustrien
  • Hvad skal der til ledelsesmæssigt for at flytte holdninger og adfærd overalt i organisationen
  • Relationernes betydning mellem mennesker i forhold til trivsel, forandring og ansvar
  • Ledelsesmæssige udfordringer omkring samarbejde, trivsel, kommunikation og konkrete værktøjer hertil
  • Social kapital bidrager til mindre sygefravær
  • Synlig ledelse skaber vinderkultur
  • BBS-adfærdsbaseret sikkerhed. 

Dagen vil blive krydret med workshops, hvor der vil blive sat fokus på en række nøgletemaer, som reflekterer konferencedeltagernes hverdag, f.eks. inden for emner som ansvarlighed, trivsel, samarbejde og forandring og indlæg fra egne og eksterne rækker.

Nærmere information herom vil ske løbende på hjemmesiden. Opmærksomheden henledes på Mælkeritidende, der i nr. 12 bringer en første appetitvækker på branchekonferencen.